23-6 | Beveiligingsfuncties voor uw Apple ID

Beveiliging Apple ID

Vanaf 13 juni is een wachtwoord voor Apple iCloud alleen niet meer genoeg.

App-specifieke wachtwoorden gebruiken

Met app-specifieke wachtwoorden kunt u veilig inloggen bij uw account als u apps gebruikt die niet automatisch twee-staps-verificatie of twee-factor-authenticatie gebruiken.

Als uw Apple ID is beveiligd met (¹  twee-staps-verificatie of (² twee-factor-authenticatie , moet u een app-specifiek wachtwoord gebruiken om in te loggen bij uw account voor apps of voorzieningen die verificatiecodes niet ondersteunen. Dit biedt een hoog niveau aan beveiliging en zorgt ervoor dat uw primaire wachtwoord voor uw Apple ID niet kan worden verzameld of opgeslagen door apps van derden die u gebruikt.

Een app-specifiek wachtwoord genereren

Log in bij uw Apple ID-accountpagina.

Klik in het gedeelte ‘Beveiliging’ op ‘Genereer wachtwoord’ onder ‘App-specifieke wachtwoorden’.
Volg de stappen op het scherm.
Nadat u het app-specifieke wachtwoord hebt aangemaakt, voert u het in het wachtwoordveld van de app in of plakt u dit erin zoals u altijd doet.

App-specifieke wachtwoorden beheren

U kunt maximaal 25 actieve app-specifieke wachtwoorden tegelijkertijd hebben. Indien nodig kunt u wachtwoorden afzonderlijk of allemaal tegelijk herroepen.

  1. Log in bij uw Apple ID-accountpagina.
  2. Klik in het gedeelte Beveiliging op ‘Wijzig’.
  3. Klik in het gedeelte App-specifieke wachtwoorden op ‘Bekijk geschiedenis’.
  4. Klik op naast het wachtwoord dat u wilt verwijderen, of klik op ‘Herroep alles’.

Wanneer u een wachtwoord herroept, wordt de app die dat wachtwoord gebruikt, uitgelogd bij uw account totdat u een nieuw wachtwoord aanmaakt en opnieuw inlogt.

Telkens als u het hoofdwachtwoord van uw Apple ID wijzigt of opnieuw instelt, worden alle app-specifieke wachtwoorden automatisch herroepen om de beveiliging van uw account te beschermen. U moet dan nieuwe app-specifieke wachtwoorden aanmaken voor alle apps die u wilt blijven gebruiken.

(¹ Wat is twee-staps-verificatie voor Apple ID?

Twee-staps-verificatie is een beveiligingsfunctie voor Apple ID die is ontworpen om te voorkomen dat niemand anders toegang heeft tot uw account of deze kan gebruiken, zelfs als ze het wachtwoord weten.

Als deze functie is ingeschakeld, moet u uw identiteit verifiëren met een apparaat of een andere goedgekeurde methode om het volgende te kunnen doen:

  • Inloggen bij uw Apple ID-accountpagina
  • Inloggen bij iCloud op een nieuw apparaat of op com
  • Inloggen bij iMessage of FaceTime*
  • Een aankoop doen bij de iTunes Store, iBooks Store of App Store op een nieuw apparaat
  • Support verkrijgen van Apple voor Apple ID-gerelateerde zaken

(² Is twee-staps-verificatie hetzelfde als twee-factor-authenticatie?

Nee. Twee-factor-authenticatie is een nieuwere beveiligingsmethode die in iOS, macOS, tvOS, watchOS en Apple websites is ingebouwd. Deze methode biedt een gestroomlijndere gebruikerservaring en is vereist voor het gebruik van bepaalde functies die vragen om verbeterde beveiliging. Twee-factor-authenticatie is beschikbaar voor iCloud-gebruikers die ten minste één apparaat met iOS 9 of OS X El Capitan of hoger hebben.

Als u Apple apparaten hebt die kunnen worden bijgewerkt naar iOS 9 of hoger, of OS X El Capitan of hoger, kunt u twee-factor-authenticatie configureren.

Twee-staps-verificatie is een oudere beveiligingsmethode die beschikbaar is voor gebruikers die geen Apple apparaten hebben, hun apparaten niet kunnen bijwerken of op andere wijze niet in aanmerking komen voor twee-factor-authenticatie.

Hoe configureer u twee-staps-verificatie?

U kunt twee-staps-verificatie configureren via de onderstaande koppeling. Klik op de koppeling, log in bij uw Apple ID-accountpagina en volg de gegeven instructies.

Configureer twee-staps-verificatie gelijk.

Hoe werkt het?

Wanneer u twee-staps-verificatie configureert, registreert u één of meer vertrouwde apparaten. Een vertrouwd apparaat is een apparaat dat u zelf beheert en waarop viercijferige verificatiecodes kunnen worden ontvangen via sms of Zoek mijn iPhone. U moet minstens één telefoonnummer met sms-functie opgeven.

Wanneer u hierna inlogt om uw Apple ID te beheren, inlogt bij iCloud of een aankoop doet bij de iTunes Store, iBooks Store of App Store op een nieuw apparaat, moet u uw identiteit verifiëren door zowel uw wachtwoord als een viercijferige verificatiecode in te voeren.

Nadat u bent ingelogd, hebt u veilig toegang tot de account of kunt u aankopen doen zoals gewoonlijk. Zonder uw wachtwoord en de verificatiecode wordt de toegang tot de account geweigerd.

U krijgt ook een herstelcode van veertien tekens die u moet afdrukken en op een veilige plaats moet bewaren. Gebruik de herstelcode om opnieuw toegang te krijgen tot uw account als u de vertrouwde apparaten niet meer hebt of het wachtwoord vergeet.

Moet u ook nog beveiligingsvragen onthouden?

Met twee-staps-verificatie hoeft u geen beveiligingsvragen in te stellen of te onthouden. Uw identiteit wordt uitsluitend geverifieerd met uw wachtwoord, de naar uw vertrouwde apparaten verstuurde verificatiecodes en uw herstelcode.

Welke telefoonnummers, waarbij het versturen en ontvangen van sms-berichten is ingeschakeld, moet u verifiëren voor uw account?

U moet minstens één telefoonnummer met sms-functie verifiëren voor uw account. Overweeg de verificatie van alle telefoonnummers met sms-functie die u gewoonlijk gebruikt met een iPhone of ander mobiel apparaat. Overweeg ook de verificatie van een telefoonnummer met sms-functie van een familielid, zoals een echtgenoot/echtgenote of ander familielid. U kunt dit nummer gebruiken als u tijdelijk geen toegang hebt tot uw eigen apparaten.

U kunt geen vaste telefoon of telefoonvoorziening op het internet (VOIP) gebruiken voor twee-staps-verificatie.

Hoe gebruikt u meldingen van Zoek mijn iPhone om een verificatiecode te ontvangen?

De meldingen van Zoek mijn iPhone kunnen worden gebruikt om verificatiecodes te ontvangen op een iOS-apparaat waarop Zoek mijn iPhone is ingeschakeld. Lees hoe u Zoek mijn iPhone configureert.

Waar moet u uw herstelcode bewaren?

Bewaar de herstelcode op een veilige plaats thuis, op het werk of een andere locatie. Overweeg meerdere kopieën van de herstelcode af te drukken zodat u deze op meerdere plaatsen kunt bewaren. Zo vindt u de code gemakkelijk terug wanneer u die nodig hebt en hebt u een reservekopie voor het geval dat er één verloren gaat of wordt vernield. Bewaar de herstelcode niet op een apparaat of computer omdat een onbevoegde gebruiker de code zo onmiddellijk kan vinden.

Als u een nieuwe herstelcode nodig hebt, kunt u er een aanmaken op uw  Apple ID-accountpagina. Log in met uw wachtwoord en vertrouwde apparaat, ga naar het gedeelte ‘Beveiliging’, klik op ‘Wijzig’ en daarna op ‘Maak nieuwe code aan’.

Nadat u een nieuwe code hebt aangemaakt, werkt de oude herstelcode niet meer.

Hoe logt u in bij uw account met een app die het invoeren van twee-staps-verificatiecodes niet accepteert?

U kunt een nieuw app-specifiek wachtwoord genereren op uw Apple ID-accountpagina en dit invoeren in het veld ‘Wachtwoord’ van de app waarbij u wilt inloggen. Op deze manier kunt u veilig inloggen zelfs als de app die u gebruikt, het invoeren van verificatiecodes niet ondersteunt. U kunt bijvoorbeeld een app-specifiek wachtwoord gebruiken om in te loggen bij iCloud met een externe mail-, adresboek-, of agenda-app.

Als u een app-specifiek wachtwoord wilt genereren, logt u in bij  Apple ID-accountpagina. Klik in het gedeelte ‘Beveiliging’ op ‘Wijzig’ > ‘Maak wachtwoord aan’.

Lees meer over app-specifieke wachtwoorden.

Wat mag u niet vergeten wanneer u twee-staps-verificatie gebruik?

Twee-staps-verificatie vereenvoudigt en versterkt de beveiliging van een Apple ID. Nadat u deze functie hebt ingeschakeld, heeft niemand anders toegang tot uw account en kan ook niemand anders deze beheren zonder uw wachtwoord, de naar uw vertrouwde apparaten verstuurde verificatiecodes of uw herstelcode te gebruiken. U bent de enige persoon die uw wachtwoord opnieuw kan instellen, uw vertrouwde apparaten kan beheren of een nieuwe herstelcode kan aanmaken. Apple Support kan u helpen bij andere aspecten van uw voorziening, maar zij kunnen deze drie zaken niet voor u bijwerken of aanvragen. Wanneer u twee-staps-verificatie gebruikt, bent u verantwoordelijk voor het volgende:

  • Uw wachtwoord onthouden
  • Uw vertrouwde apparaten fysiek beveiligen
  • Uw herstelcode op een veilige plaats bewaren

Als u niet voldoet aan twee van deze drie vereisten, kan uw Apple ID definitief worden vergrendeld.

Wat gebeurt er als u uw herstelcode verlies?

U kunt inloggen bij uw Apple ID-accountpagina  en een nieuwe herstelcode aanmaken met behulp van het wachtwoord van uw Apple ID en een van de vertrouwde apparaten.

Wat gebeurt er als u het wachtwoord van uw Apple ID vergeet?

U kunt uw wachtwoord opnieuw instellen via uw Apple ID-accountpagina met behulp van uw herstelcode en een van uw vertrouwde apparaten.

Apple Support kan het wachtwoord niet opnieuw voor u instellen. U hebt een herstelcode en minstens één van de vertrouwde apparaten nodig om een wachtwoord opnieuw in te stellen.

Wat gebeurt er als u één van uw vertrouwde apparaten verlies of weggeef?

Als u geen toegang meer hebt tot een van uw apparaten, gaat u naar uw Apple ID-accountpagina om dat apparaat zo snel mogelijk te verwijderen uit de lijst met vertrouwde apparaten. Het apparaat kan dan niet meer worden gebruikt om uw identiteit te verifiëren.

Wat gebeurt er als u geen toegang meer heb tot een vertrouwd apparaat?

Als u geen toegang meer hebt tot een vertrouwd apparaat, kunt u nog steeds uw wachtwoord en herstelcode gebruiken voor toegang tot uw account. U moet vervolgens zo snel mogelijk  een nieuw vertrouwd apparaat verifiëren.

Waarom wordt u gevraagd te wachten voor het configureren van twee-staps-verificatie?

Als veiligheidsmaatregel laat Apple niet toe twee-staps-verificatie te configureren als recent grote wijzigingen zijn aangebracht aan de Apple ID-accountgegevens. Voorbeelden van grote wijzigingen zijn het opnieuw instellen van een wachtwoord of nieuwe beveiligingsvragen. Deze wachttijd verzekert Apple ervan dat u de enige persoon bent die toegang heeft tot uw account, en ook de enige die deze wijzigt. Tijdens deze wachttijd blijf u uw account zoals gewoonlijk gebruiken met alle Apple voorzieningen en winkels.

Apple stuurt u een e-mail naar alle adressen die u hebt opgegeven om u op de hoogte te brengen van deze wachttijd en u te vragen contact op te nemen met Apple Support als u denkt dat iemand anders onbevoegde toegang heeft tot uw account. Na de vermelde datum op de pagina van uw Apple ID-account en in de ontvangen e-mail kunt u twee-staps-verificatie configureren.

Als de wachttijd is verstreken, hebt u 30 dagen de tijd om het configureren van twee-staps-verificatie te voltooien. Als u het configureren na 30 dagen probeert te voltooien of als u tijdens die periode grote wijzigingen hebt aangebracht aan uw account, wordt opnieuw een wachttijd ingesteld.

Hoe schakelt u twee-staps-verificatie uit?

  1. Log in bij uwApple ID-accountpagina.
  2. Klik in het gedeelte ‘Beveiliging’ op ‘Wijzig’.
  3. Klik op ‘Schakel twee-staps-verificatie uit’.
  4. Stel nieuwe beveiligingsvragen in en verifieer uw geboortedatum.

U ontvangt een e-mail om te bevestigen dat twee-staps-verificatie is uitgeschakeld voor uw Apple ID.
Voor de landen en regio’s waar twee-staps-verificatie beschikbaar is verwijzen wij u de site.
Daar is ook dit gehele artikelen nogmaals na te lezen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204397

Hoe gaat dit dan in Outlook?

Outlook in Windows heeft het ondervangen. Deze wordt geconfigureerd door een apart softwarepakket, Apple Icloud voor Windows.
Klik op onderstaande link voor meer informatie en voor downloaden.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204283

(Bron: Apple)

 

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig hierbij? Schroom niet en neem contact met ons op.

-
Delen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *